"БИОЕТИКАТА Е НОВО ПОЛЕ НА ПОЗНАНИЕ, ПРЕСЕЧНА ТОЧКА НА ОБМЕН НА ИНФОРМАЦИЯ МЕЖДУ ДИСЦИПЛИНИТЕ."

"БИОЕТИКАТА Е ВЪЗМОЖНО НАЙ-УСПЕШНАТА ИНТЕРДИСЦИПЛИНАРНА НАУКА В НАШЕТО ВРЕМЕ."

J.R. Goldim, M.S. Fernandes

четвъртък, 12 април 2012 г.

Етика на живота и смъртта



“Смъртта принадлежи на живота, както раждането му принадлежи. Повдигането на крака, както и неговото поставяне обратно на земята, правят крачката.” 
                                                                                                          Тагор, Заблудени птици


“Господи, чрез тези неща се живее и във всички тях е животът на духа ми. И ти ме изцеляваш и ме съживяваш.
Ето, за добро имах горчива скръб. И Ти възлюби душата ми и я избави от рова на тлението….
Защото няма Шеол да Те хвали, смъртта да те слави; слизащите в рова няма да се надяват на Твоята вярност.
Живият, живият, то ще Те хвали, както аз днес; бащата ще извести на синовете си Твоята вярност.”  Библия, Стар Завет, Исая 38:16-19, песента на Езекия


“Мъдрият човек живее колкото трябва, а не колкото може.”
                                                                       Сенека, Нравствени писма до Луцилий


“Аз няма да дам никому исканото от мен смъртоносно средство и няма да посоча пътя за осъществяване на подобен замисъл.”  Клетвата на Хипократ


“Като вземат децата от добрите, смятам, че те ще ги занесат в специално място при кърмачки, които живеят отделно в някоя част на държавата, а децата от по-лошите и всички родени с н,какъв телесен недостатък, ще скрият в тайно и неизвестно  място, както е редно.” Платон, Държавата


“Самоубийството е изцяло непозволено, защото:
  1. “понеже всяко нещо е естествено да обича себе си: оттук всяка вещ естествено се стреми да съхрани съществуването си и да устои, доколкото е възможно, на онова, което разрушава. Затова самоубийството е против естествената ни наклонност и против боголюбието, по силата на което всеки трябва да обича себе си.
  2. “понеже всяка част, такава, каквато е, принадлежи на цялото. Всеки човек е част от общността, така че такъв, какъвто  е, той принадлежи на общността. Убивайки себе си, следователно, той извършва несправедливост спрямо общността….”
  3. “понеже животът е дар предоставен човеку от Бога, и е подвластен тъкмо на оня, който отнема и дава живот. Затова, който лишава себе си от живот, прегрешава срещу Бога: също както убилият чужда слуга, е прегрешил пред господаря на въпросния слуга, и както прегрешава онзи, който си присвоява правото да съди, което не му е било предоставено. Единствен Бог може да отсъжда смърт и живот: съгласно реченото във Второзаконие: “Аз съм, който мори и съживява.”
                                                                 Тома от Аквино, Сума на теологията


“Ако пък болестта е не само неизлечима, но и непрекъснато мъчи и терзае човека, тогава свещениците и управниците го подканят да се позамисли, щом вече не е в състояние да се справи със своите житейски задължения, станал е тежест за другите и досаден за самия себе си и вече преживява своята смърт, затова да се реши повече да не подхранва своята мъка и неволя и да не се колебае вече да умре.
Обхванат от добра надежда, нека той сам да се лиши от този тежък живот като карцер и мъчилище или да се съгласи доброволно други да го изтръгнат от живота. Постъпката му ще бъде благоразумна, защото ще тури край чрез смъртта си не на радости, а на мъки.” Томас Мор, Утопия


“Когато вече няма никаква надежда за спасение, и когато може да се направи смъртта по-лека и спокойна, евтаназията сама по себе си е вече немалко щастие.”
                                               Ф. Бейкън, За достойнството и напредъка в науката


“Всяко нещо, доколкото е в негова власт, се стреми да постоянства в неговото съществуване.”  Спиноза,  Етика


 “Какво значи живот? – Живот – това значи: непрекъснато да отхвърляш от себе си нещо, което ще умре. Живот – това значи: да бъдеш жесток и безпощаден към всичко, което е слабо и старо у нас. Живот – значи ли това следователно да не изпитваш страхопочитание пред умиращите, нещастните и старците? Непрекъснато да бъдеш убиец? И все пак старият Мойсей е казал: “Не убивай!”
                                                                                              Ф. Ницше, Веселата наука


Свещена жестокост. – При един светец дошъл човек, който държал едно току-що родено дете. “Какво да правя с това дете?” попитал той, “то е жалко, уродливо и недостатъчно жизнено, за да умре.” “Убий го”, извикал светецът със страховит глас, “убий го и след това го дръж три дни и три нощи на ръце, за да запечатиш картината в паметта си – така никога вече няма да създадеш дете, докато не ти е дошло времето да го създаваш.” – При тези думи мъжът си отишъл разочарован и мнозина упрекнали светеца, защото го бе посъветвал да постъпи жестоко, като убие детето. “А не е ли жестоко да го остави да живее?” казал светецът.”
                                                                                              Ф. Ницше, Веселата наука


“А тази тайна самият живот ми довери:
- Виж – каза той, - аз съм това, което трябва винаги само себе си да превъзмогва.”
                                                                                              Ф. Ницше, Тъй рече Заратустра


Мисълта за смъртта. – Фактът, че хората изобщо не искат да мислят за смъртта ме прави щастлив. На драго сърце бих допринесъл с нещо за възможността да им внуша, че сто пъти повече заслужава да се мисли за живота.”
                                                                                              Ф. Ницше, Веселата наука

Няма коментари:

Публикуване на коментар